FAQ

FAQ

Allmänt

Vad får jag sälja på mymall.se?

Hur fungerar kontakten mellan butik & konsument?

Vilka fraktsätt erbjuder My Mall?

Kan jag sälja samma produkt på mymall.se som i min egen webbshop/butik?

Kan två likadana produkter säljas av två olika butiker samtidigt?

Hur många produkter måste jag lägga upp?

Vem bestämmer priserna i min butik på mymall.se?

Granskar My mall mina publicerade produkter?

Kan jag ändra info om min butik på mymall.se?

Betalningsvillkor

Kan jag tillfälligt stänga min butik på mymall.se?


Kom i gång 

Hur administrerar jag min butiksprofil?


Produkter

Hur lägger jag upp en ny produkt?

Hur ändrar jag en produkt?

Hur tar jag bort en produkt?

Hur pausar jag en produkt?

Hur aktiverar jag en produkt som är pausad?

Hur aktiverar jag en produkt som är slutsåld?

Hur fungerar Import/export funktionen?

Produktbild.

My malls riktlinjer för produktbilder.

Hur hittar jag mina produktbilder?

Hämta produktbilder via leverantör med EAN-nummer

Leta produktbilder på internet

Egentagna produktbilder

Hur laddar jag upp en produktbild?

Hur fungerar Bildimport?

Bildrättigheter


Fraktsätt

Hämta i butik

Standardfrakt 2-4 dgr

Hemkörning via Airmee


Problemlösningar

Problem att spara produkter i MAC!

Variantmallar visar fel attributer?




Allmänt

Vad får jag sälja på mymall.se?

Du kan sälja alla produkter som inte finns med i listan av ”Otillåtna produkter att sälja på mymall.se”.

Hur fungerar kontakten mellan butik & konsument?

Du som butik har ansvar för samtliga kundärenden gällande konsumentens köp och eventuella returer av produkter i din butik på mymall.se. My mall strävar efter att ge bästa köpupplevelse till konsumenten vilket gynnar dig som driver butik på mymall.se. My mall rekommenderar dig som butik att minst två gånger per dag gå igenom nya ordrar och svara på övriga frågor från konsumenter.

Vilka fraksätt erbjuder My Mall?

Idag erbjuder My Mall tre olika leveransalternativ:

Hämta i butik

Standardfrakt 2-4 dgr

Hemkörning via Airmee (enbart Sthlm)

Kan jag sälja samma produkt på mymall.se som i min egen webbshop/butik?

Ja. My malls grundkoncept är att de produkter som du säljer på mymall.se är produkter som finns i din fysiska butik och därmed kan levereras omedelbart (lagervaror). Som tillägg till grundkonceptet erbjuder vi din butik att även sälja produkter som inte finns i butiken (beställningsvaror). I dessa fall är det viktigt att du har en tydlig dialog med specifik leverantör angående leveransvillkor och att dessa är tydligt beskrivna i produktannonsen och följer alternativen i butiksgränssnittet.

Kan två likadana produkter säljas av två olika butiker samtidigt?

Ja.

Hur många produkter måste jag lägga upp?

Det finns ingen övre gräns på hur många produkter du kan ha i din butik på mymall.se. My mall rekommenderar dig självklart att lägga upp så många produkter som möjligt. Ju fler produkter ju större försäljning.

Vem bestämmer priserna i min butik på mymall.se?

Det är du själv som bestämmer prissättningen i din egen butik på mymall.se. OBS: Pris skall alltid skrivas inkl. moms.

Granskar My mall mina publicerade produkter?

My mall utför ständiga stickkontroller för att försäkra sig att försäljningen på mymall.se följer uppsatta regler, lagar samt My malls villkor. Vid tveksamheter kontaktar My malls support din butik för att tillsammans hantera frågan. Vid uppenbara felaktigheter har My mall rätten att själva gå in och avpublicera produkten och samtidigt kontaktar My mall dig.

Kan jag ändra info om min butik på mymall.se?

Ja, du kan när som helst ändra uppgifter om din butik som exempelvis öppettider, telefonnummer eller butiksbild på mymall.se. För att göra ändringar krävs endast att du är inloggad i butiksadmin och går in på “Butikens Profil” som du finner på instrumentpanelen till vänster. Välj sedan "Redigera butiksprofil", gör ändringarna och tryck på "Spara" Läs mer under rubriken "Hur administrerar jag min butiksprofil?"

Betalningsvillkor

My mall fakturerar kvartalsvis i förskott mot faktura med 15 dagar netto. Vid utebliven betalning efter påminnelse har My mall rätt att stänga butikens tjänst samt ta ut lagstadgade avgifter om så krävs.

Kan jag tillfälligt stänga min butik på mymall.se?

Ja det kan du. Det är dock viktigt att du tänker på att informera konsumenterna om den förlängda leveranstiden som uppstår om du tillfälligt stänger din butik på mymall.se. Sådan info kan du lägga till i butiksadmin under rubriken ”Butikens profil” i fältet "Leveransvillkor"


Kom i gång

Översiktssidan är den sida som du kommer till varje gång du loggar in med ditt lösenord och här finns mycket av den viktigaste information samlad. Klarna status: Via Klarna status kan du se hurvida Klarna har godkänt din ansökan eller inte.

Försäljningssiffror:

  • Här kan du följa din butiks försäljning utifrån olika variabler. Möjlighet att följa försäljning per dag, vecka, månad eller år.

Produktstatus:

  • Här kan du se hur många godkända produkter som är publicerade på mymall.se

Senaste ordrar:

  • Här hittar du info om dina 10 senaste ordrar.
  • Här rekommenderar vi dig att minst 2 ggr per dag logga in i butiksadmin och säkerställa orderstatus.

Hur administrerar jag min butiksprofil?

  •  Välj ”Butikens profil” på instrumentpanelen till vänster.
  • Klicka på ”Redigera butiksprofil” högst upp till höger.
  • På den nyoppnade sidan "Profil" ändrar du företags- och butiksingormation som telefonnummer, logotyp, butiksbeskrivning, besöksadress, leveransvillkor och öppettider.

Kontaktperson
Företagsnamn: Bolagets registrerade företagsnamn.
Tel. företaget: Telefonnummer till butiksansvarig.

Logotyp Här laddar du upp butikens logotyp.

Butiksnamn Här syftar vi på Butikens namn om detta skiljer sig från det juridiska namnet.

Beskrivning Här beskriver du din butiks profil och vilken typ av produkter ni säljer på mymall.se. Vad är unikt med just din butik? Håll texten kort och informativt.

Bild Här laddar du upp en exteriörbild (ex. skyltfönster eller butiksfasad) på din butik som kommer visas på mymall.se. En ”steg-för-steg” guide om hur du bäst fotograferar din butik inklusive uppläggning kommer inom kort.

Öppet köp Om du vill erbjuda dina kunder öppet köp ska du ange ett värde i antal dagar i detta fält. Observera att även om du inte har något öppet köp har konsumenten rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar enligt distansavtalslagen.  Läs mer om ångerrätt på Konsumentverkets webbplats.

Nedan kommer några exempel på varor och tjänster som ångerrätten inte gäller:

  • varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel
  • en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal (t.ex. livsmedel, blommor och läkemedel)
  • varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, t.ex. underkläder och badkläder, in-ear hörlurar, kosmetiska och hygieniska produkter så som smink och krämer, löshår, rakapparater, tandborstar, värmedynor, fotbad och m.m.)
  • ljud- eller bildupptagningar (t.ex. en CD-skiva) eller datorprogram med bruten försegling

Leveransvillkor I Butiksadmin väljer du ett standardläge för din butik. I samband med produktuppläggning kan du sedan välja tre alternativ från produkt till produkt:

  • Produkt i lager.
  • Leverans 3-5 dagar.
  • Leverans 6-10 dagar.


Produkter

Hur lägger jag upp en ny produkt?

För att publicera en ny produkt måste du vara inloggad i butiksadmin, gå in på "Skapa en ny produkt", fylla i samtliga obligatoriska fält och ladda upp en bild på produkten. En produkt måste alltid visa minst en produktbild för att kunna publiceras. Du kan när som helst göra förändringar i din produkt (se rubriken "Hur ändrar jag en produkt")

Börja med att öppna ”Lägg till ny produkt” i menyn till vänster på butiksadmin, ett nytt fönster öppnas.

  1. Fyll i alla obligatoriska fält som ex. artikelnummer, priser, produkttexter etc.
  2. Produkttext, som på ett tydligt och enkelt sätt beskriver produkten och dess egenskaper. Läs mer om produkttext under rubrik ”Vad är en bra produkttext”.
  3. Detaljspecifikation, här kan detaljer skrivas som material, tvättråd, mått mm.
  4. Lägg till produktbild. Öppna bildfliken genom att klicka på pilen längst till höger.
  5. Dubbelklicka i rutan ”Browser”, ett nytt fönster öppnas.
  6. Leta upp bilden i din dator där du sparat bilden. Dubbelklicka på bilden och den laddas nu automatiskt upp till produkten.
  7. Välj spara.
Läs mer om hur man lägger upp ny produkt i vra manualer: "Att lägga upp en enkel produkt" och Att lägga upp en variantprodukt. 

Hur ändrar jag en produkt?

En produkt kan förändras, behöva uppdateras eller tas bort helt. Det finns ingen övre gräns för hur många gånger en produkttext eller bild kan uppdateras. För att ändra i en produkt måste du vara inloggad i butiksadmin. Börja med att öppna ”Hantera produkter” i menyn till vänster på butiksadmin så visas en lista över alla publicerade produkter. Du kan nu söka efter en produkt på artikelnummer (Id) eller produktnamn.

  1. Välj ”Edit” längst till höger vid artikeln i listan.
  2. Nu visas all information om produkten.
  3. Gör ändringarna i informationsfälten fälten t.ex. pris, kategorier, produkttext, detaljspecifikationen mm.
  4. För att lägga till en produktbild. Öppna bildfliken genom att klicka på pilen längst till höger.

Dubbelklicka i rutan ”Browser”, ett nytt fönster öppnas. Leta upp en eller flera bilder i din dator där du sparat den. Dubbelklicka på bilden så laddas bilden automatiskt upp till produkten.

  1. För att ta bort en produktbild klicka på soptunna symbolen i bilden.
  2. Välj spara när du är klar med ändringarna

Hur tar jag bort en produkt?

För att ta bort en produkt måste du vara inloggad i butiksadmin. En produkt som lagts upp på mymall.se tas inte bort utan läggs synlig eller inte synlig. Börja med att öppna ”Hantera produkter” i menyn till vänster på butiksadmin. Ett nytt fönster öppnas ”Hantera produkter” och en lista visas över alla skapade produkter Du kan nu söka efter en produkt på artikelnummer (Id) eller produktnamn.

  1. Välj ”Edit” längst till höger vid artikeln i listan.
  2. Nu visas all information om produkten.
  3. Högst upp finns knappen ”Aktivera Produkt”. Klicka på knappen så att den gråmarkeras.
  4. När knappen visar grå är produkten avaktiverad och inte synlig på mymall.se

Hur pausar jag en produkt?

För att pausa en produkt måste du vara inloggad i butiksadmin. En produkt kan behöva bli tillfälligt pausad och inte synlig för konsumenten vid t.ex. en slutförsäljning. Börja med att öppna ”Hantera produkter” i menyn till vänster på butiksadmin. Ett nytt fönster öppnas ”Hantera produkter” och en lista visas över alla skapade produkter Du kan nu söka efter en produkt på artikelnummer (Id) eller produktnamn.

  1. Välj ”Edit” längst till höger vid artikeln i listan.
  2. Nu visas all information om produkten.
  3. Högst upp finns knappen ”Aktivera Produkt”. Klicka på knappen så att den gråmarkeras.
  4. När knappen visar grå är produkten avaktiverad och inte synlig på mymall.se
  5. Välj spara.

Hur aktiverar jag en produkt som är pausad?

Text kommer inom kort.

Hur aktiverar jag en produkt som är slutsåld?

Text kommer inom kort.

Hur fungerar Import/export funktionen?

Här kommer My mall inom kort placera en länk till en guide som steg för steg visar bildimport. Import/Export används för att:

  • ladda upp produktdata från din kassa/affärssystem till din butik på mymall.se
  • massuppdatera produktinformation
  • ladda upp ett flertal bilder samtidigt

Denna funktion kommer inom kort.

Produktbild

En bra produktbild har stor betydelse för din försäljning och marknadsföring, den visar hur fantastiskt din produkt är, inspirerar konsumenter till köp och hjälper även till att bygga ditt varumärke.

My malls riktlinjer för produktbilder.

My mall har en strävan att hålla hög kvalité och en enhetlig känsla på mymall.se och har därför satt riktlinjer för en produktbilds placering och utseende.

  • Visningsbilden* ska ha enfärgad vit eller ljus backgrund.
  • Variantbilder** som visar produkten i miljö, inspirationsbilder, bilder från olika vinklar eller liknande detaljer ska laddas upp som variantbild. 
  • Se till att produktbilderna visar produkten på ett rättvist och ärligt sätt, på detta sättet slipper du också onödiga returer.
  • Vattenstämplar, logotyper, märkning eller annan text får inte förekomma på bilden.
  • Om produkten inte är original måste detta anges i produkttexten.
  • Om du vill publicera en produkt i sin förpackning, måste du även publicera en produktbild utan förpackning.

Visningsbild*: Visningsbilden är den bild som presenteras först innan konsument kan ta del av variantbilder. Visningsbilden ska vara skarp och ha en enfärgad vit eller ljus bakgrund.

Variantbild**: Variantbild är de bilder som visas efter visningsbilden. Nedan finner du några exempel på variantbilder:

  • Miljöbild
  • Alternativa vinklar
  • Detaljer

Produktbilds specifikation:

  • Filformat: JPG/JPEG, PNG
  • Rekommenderad bildstorlek: 800 x 800 till 1000 x 1000 pixlar

Hur hittar jag mina produktbilder?

Olika alternativ för att hitta bra produktbilder:

  • Från leverantör med hjälp av produktens artikelnummer eller EAN-nummer
  • Hitta på internet
  • Ta egna bilder

Hämta produktbilder via leverantör med EAN-nummer

EAN är ett nummersystem som används världen över för att märka olika varor och produkter. Varje produkt har ett unikt EAN-nummer. Kontakta din leverantör och be om hjälp att få tag i utvalda produktbilder.

Leta produktbilder på internet

Om du inte får tag i någon bild hos din leverantör så finns det stor sannolikhet att bilder på produkten finns tillgängliga på internet. Sök efter din produkt genom dess unika EAN-nummer. Se även stycket om bildrättigheter.

Egentagna produktbilder

Det finns även möjlighet att jobba med egentagna produktbilder. Väljer du att jobba med egna produktbilder vill vi att du följer My malls rekommendationer för hur en produktbild ska se ut. Produktbilden ska vara skarp och ha en vit eller ljus bakgrund. Vattenstämplar, logotyper, märkning eller annan text får inte förekomma på bilden. En guide som visar hur jag själv tar mina produktbilder (ex, med mobiltelefon) kommer inom kort. 

Hur laddar jag upp en produktbild?

Innan du laddar upp en bild till en produkt har du hämtat bild från leverantören, övriga nätet eller fotgraferat produkten själv. Bilden sparar du på din dator. För att koppla en produktbild till din produkttext måste du vara inloggad i butiksadmin och det finns en del praktiska saker att tänka på:

  • Att en produkt har skapats. Läs mer ”Hur lägger jag upp ny produkt på mymall.se”
  • Att bilden är skarp och har ljus eller vit bakgrund.
  • Rekommenderad bildstorlek 1000 X 1000 pixlar i filformat JPG eller PNG. För att se bildinformation placera pekare/musen på bilden, en pop-up ruta visas nu med bildinformationen.
  • Att bilden har rätt namn. Namnge bild efter produktens artikelnummer eller EAN-nummer.

För att byta namn på en bild fil högerklickar du på bilden och väljer ”Byta namn”. Skriv in det nya namnet. Börja med att öppna ”Hantera produkter” i menyn till vänster på butiksadmin, ett nytt fönster öppnas ”Hantera produkter” och en lista visas över alla skapade produkter. Du kan nu söka efter en produkt på artikelnummer (Id) eller produktnamn.

  1. Välj ”Edit” längst till vänster vid artikeln i listan.
  2. Nu visas all information om produkten. Scrolla längst ner på denna sida till ”Bilder”.
  3. Öppna bild fliken genom att klicka på pilen längst till höger.
  4. Dubbelklicka i rutan ”Browser”, ett nytt fönster öppnas.
  5. Leta upp bilden i din dator där du sparat den. Dubbelklicka på bilden och den laddas nu automatiskt upp till produkten.
  6. Välj spara innan du går vidare.

Hur fungerar Bildimport?

Snart kan du även göra massuppladdning av bilder via funktionen Bildimport, kommer inom kort. Bildimport är ett bra verktyg för dig som vill ladda upp ett flertal bilder samtidigt. Efter lanseringen av bildimporten kommer vi att placera här en länk till en guide om hur man använder bildimport.

Bildrättigheter

Det är viktigt att tänka på att du har bildrättigheter till produktbilderna innan publicering. Bilder är upphovsrättsskyddade och My mall tar inte ansvar för konsekvenser vid otillåten användning. Med bildrättighet menas att du har tillåtelse från ägare av bilden att använda bilden för kommersiellt bruk. Läs här om upphovsrättslagen. Får My mall kännedom om otillåten användning av produktbilder har My mall rätt att omedelbart pausa eller ta bort produkten tills problemet har åtgärdats.

Fraktsätt & Information

Hämta i butik

Detta innebär att konsumenten hämtar köpt produkt i butiken. Att hämta produkt i butik är enkelt då det innebär att butiken slipper både att packa och skicka iväg produkterna. "Hämtas i butik" är även lönsamt! I samband med hämtning (pick up) av köpt produkt rekommenderar My mall till butikerna att aktivt erbjuda konsumenten kompletterande produkter för att öka merförsäljning. Då även eventuella returer sker i butik ger det butik flera olika möjligheter att hantera returen (ångra köp) med bibehållen marginal.

Standardfrakt 2-4 dgr

För konsumenten innebär det att hen kan få varan skickat via post. För dig som butik får du då möjlighet att debitera konsumenten merparten av din fraktkostnad (49 kr inkl. moms) i kassan på My Mall och därmed också att nå konsumenter över hela landet. Vill du hellre erbjuda dina kunder "Fraktfritt", så är det också möjligt. Detta ställer du in i din Butiksprofil på My Mall. Som standard kommer båda fraktalternativen att erbjudas konsumenten, men du kan själv välja bort ett fraktalternativ på produktnivå. I samband med att konsumentet lagt sin 

Själva frakten av varan ombesörjer du själv med valfri leverantör. Om du inte har något eget avtal föreslår vi för närvarande att du använder Postnord Skicka Lätt . Det kostar 53 kr per försändelse upp till 1 kg och 89 kr upp till 2 kg och väljer du REK (spårbart + värdeförsäkring) blir det ca 30-50% dyrare. Leveransen bokar du lätt på PostNords hemsida Skicka Direkt  och sedan lämnar du paketet på något av deras många Serviceställen.

Hemkörning via Airmee (just nu enbart för butiker i Sthlm)

För konsumenter som bor i Stockholm (inom en viss radie) kan vi erbjuda ett hemkörning av varan för 49 kr. Det är ett mycket starkt erbjudande, som vi är stolta över att kunna erbjuda, men det kommer att ställa krav på er att snabbt bekräfta ordern i butiksadmin. Konsumenten har vid ordertillfället önskat en utkörningstid, men budet (Airmee) beställs inte förrän ni har leveransbekräftat ordern. För att varan ska kunna köras ut samma dag krävs att du bekräftar ordern i My Mall butiksadmin före kl. 16.00 på vardagar och på 14.00 helger. Vid beställning erhåller butiken ett mejl från systemet som säger att konsument valt fraktsättet Airmee.

Varan hämtas därefter av budbilen i butiken på vardagar 13.00-19.00 och 13.00-16.00 på helger. Din butiks öppettider på My Mall styr när budet kommer. Stäng därför inte butiken tidigare, om du har leveransbekräftat en order före 16.00. Alla dina produkter kommer inledningsvis att vara förinställda på alla tillgängliga fraktalternativ, men du kan själva välja bort dessa på produktnivå. Det är extra viktig på skrymmande produkter som är dyra eller olämpliga att frakta, eller inte omfattas av villkoren för Hemkörning. Detta framgår i avtalet med vår partner Air Mee och din butik.

Problemlösningar

Problem att spara produkter i MAC!

Om produkten inte sparas när du trycker på knappen "spara".. Länk till Pdf

Variantmallar visar fel attributer?



Tillbaka till toppen!