Så här funkar det

Så här handlar du i e-butikerna på My mall!

1. My mall är den lokalsmarta e-handeln för dig som vill e-shoppa direkt från dina lokala favoritbutiker. Överblicka och hitta enkelt bland det unika utbudet i din egen stad. Sök fram din vara via fritext, varumärke, kategori eller varför inte söka på alla varor med sänkt pris.

2. När du har hittat en vara du vill köpa klickar du på LÄGG I VARUKORGEN.

3. När du har lagt dina varor som du vill köpa i Varukorgen och vill betala, klickar du på TILL BETALNING ner till höger på sidan (varukorgen).

4. Nu befinner du dig i Kassan och kan kontrollera din order och sedan fylla i din mailadress till höger på sidan. Är du tidigare kund hos Klarna så kommer övriga uppgifter att dyka upp med automatik. Om ej så fyll i ditt postnummer och personnummer och tryck på knappen FORTSÄTT så hämtas dina adressuppgifter. 

5. Därefter väljer du betalsätt längst ned på sidan. Betala med faktura, kortbetalning eller direktbetalning via internetbank. 

6. Nu återstår bara att trycka på knappen SLUTFÖR KÖP så är beställningen klar. 

7. Direkt i anslutning till slutförd order  får du information via mail om din beställning.

8. Om du valt att betala med kort eller direktbetalning via internetbank är nu det aktuella beloppet Reserverat på ditt konto. (OBS! beloppet har ej dragits ännu)

9. Inom 24 h bör du få en Leveransbekräftelse från butiken som innehåller information om när du kan hämta dina varor.

10. I samband med att Leveransbekräftelse skickats, dras pengarna från ditt konto, om du betalat med kort eller via direktbetalning. Om du valt att betala med faktura så skickas den vid detta tillfälle tiil den mailadress som du angivit tidigare.

11. Nu kan du hämta varan i butik mot uppvisande av Ordernummer (finns i leveransbekräftelsen) och legitimation. 

10 vanliga frågor och svar:

1. Vad är My mall?

My mall är en E-handelsgalleria vars produkter saluförs av anslutna butiker som säljer varor till dig via mymall.se.

2. Vem ansvarar för att produkten överensstämmer med produktbild och produktbeskrivning på mymall.se?

Butiken ansvarar för att varje enskild produkt överensstämmer med lämnade produktbeskrivningar och produktbild som finns till försäljning på mymall.se. Butiken ansvarar även för att produkten uppfyller de krav som ställs på bl.a. säkerhet, hälsa och miljö, att produkten inte bryter mot gällande regler, normer och praxis.  

3. Hur får jag information om mitt köp på mymall.se?

Vid beställningstillfället får du orderinformation via mail. Själva köpet sker dock formellt först när den enskilda Butiken har bekräftat din beställning genom en Leveransbekräftelse via e-post. 

4. Hur fungerar betalningen vid köp på mymall.se?

När du gjort din beställning av en produkt reserveras pengar på ditt konto om du betalat med kort eller via direktbetalning. Först när du erhållit Leveransbekräftelsen från Butiken, dras pengarna från ditt konto, om du betalat med kort eller via direktbetalning. Om du valt att betala med faktura så skickas den via mail till den mailadress som du angivit tidigare.

5. Kan man handla från flera olika butiker i samma varukorg på mymall.se?

Varje butik har sin egen varukorg på mymall.se. Om du handlar från två olika butiker så kommer du att behöva ”Checka ut” två olika varukorgar när du slutför din beställning i kassan.

6. Hur levereras mina varor som jag köpt på mymall.se?

My mall är en handelsplats där du kan handla från 100-tals unika butiker online. Det innebär att du som konsument gör ditt köp online och bestämmer sedan om du vill ha produkten skickad eller själv när du vill hämta din köpta vara i butiken.

7. Hur fungerar det vid leveransförseningar och avbeställningar?

Om försening uppstår ska Butiken inom skälig tid meddela detta skriftligen till dig. Du har alltid rätt att reklamera ditt köp enligt gällande konsumenträttsliga regler om produkten inte finns tillgänglig vid utlovat utlämningstid.

8. Vad gäller vid returer för en vara beställd/köpt på mymall.se?

Konsumentens ångerrätt regleras i lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt gällande praxis. Generellt har Konsumenten 14 kalenderdagars ångerrätt på samtliga produkter. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot produkten. 

9. Vad gäller när jag vill reklamerar en vara som jag beställt?

Alla produkter som finns till försäljning på mymall.se säljs med reklamationsrätt enligt gällande konsumenträttsliga regler. Kontakta eller besök den butik som sålt produkten på samma sätt som om du köpt produkten butiken på vanligt sätt. Du bör spara och förvara leveransbekräftelsen från sitt köp väl eftersom dokumentet krävs om Konsumenten behöver reklamera produkten.

10. Hur skyddas min personliga integritet?

My mall och den enskilda Butiken förbinder sig att följa Personuppgiftslagen (PuL) vars syfte är att skydda Konsumenternas personliga integritet. My mall värnar om den personliga integriteten och prioriterar därför i första hand alltid skyddet av all information du anförtror oss och givetvis följer vi de lagar och regler som finns angående sekretess för att skydda din integritet.